Retur, Angrerett og Reklamasjon


Retur, Angrerett og Reklamasjon


 

Retur

Du har 14 dagers full retur og bytterett på alle kjøp hos PenePiker.no, og PenePiker.no tilbyr fri retur på bytte av alle varer kjøpt hos oss. Vi gjør oppmerksom på at byttevare må være av tilsvarende verdi som varen du ønsker å returnere for at «fri retur på bytte» skal gjelde.
*I forbindelse med julen har vi utvidet bytterett på alle produkter kjøpt i desember frem til midten av januar, dvs 15 januar.
Dersom du kun ønsker å returnere et produkt og få refundert kjøpesummen, er dette selvfølgelig ikke noe problem, men da betaler kjøper selv fraktkostnaden på returen. Vi kan allikevel gjerne være behjelpelig med returetikett (i mange tilfeller lønner dette seg både tidsmessig og kostnadsmessig). Returkostnaden trekkes fra det allerede innbetalte beløpet før det resterende tilbakebetales til deg så snart pakken er motatt av oss.
Ønsker du å returnere pakken uten returetikett fra oss anbefaler vi sterkt at du sender pakken med et sporingsnummer slik at vi kan være sikre på at pakken kommer frem til oss. Vi kan ikke refundere/erstatte noe dersom en sending skulle bli «borte» i posten.
Ved sending med eget sporingsnummer ber vi om at du sender sporingsnummeret til oss på mail. Dette er spesielt viktig for at vi skal kunne følge med på returen og når den ankommer slik at vi får behandlet din retur så raskt som mulig.

Mottar du en vare fra oss som av en eller annen grunn ikke svarer til dine forventninger, eller du bestiller noe i en størrelse som ikke passer, ta kontakt med oss på mail så snart som mulig, senest 14 dager etter motatt vare, så vil vi hjelpe deg med en returetikett.
Ved bytte av varer i andre varer eller størrelse, tilbyr vi fri retur og fri frakt på erstatnings vare av tilsvarende verdi.
Ved normalt bytte av vare, limer du returetiketten på utsiden av returpakken, og deretter leverer du pakken samme sted du hentet den.
Skulle du ha behov for å bytte størrelse vil vi bistå deg slik at du rasket mulig kan motta et nytt produkt i riktig størrelse.
NB: Husk at ved alle bytter så må produktet du ønsker å bytte være ubrukt, med merkelapper o.l. fremdeles på, og det må returneres til oss med eventuell spesiell designer/merke produktemballasje og sendes i retur til oss med tilsendt Posten/Bring-Returetikett.

Skulle du av en eller annen grunn angre på ditt kjøp hos oss, så beklager vi dette på det sterkeste, og er det noe vi har gjort, si ifra på admin@penepiker.no.
Ønsker du å benytte deg av din angrerett, ber vi om at du kontakter oss snarest mulig på kundeservice@penepiker.no for å avtale en retur av varen. Husk at angrerettsskjema må fylles ut.
Ved benyttelse av angreretten uten bytte i annen vare, må kjøper dekke returkostnaden.
Du mottar angrerettsskjema som vedlegg på mailen med leveringsinformasjon fra oss, men du kan også finne det her.
Skjemaet kan returneres per post eller scannes og sendes på email til kundeservice@penepiker.no. Skjema for opplysninger om angreretten finner du her.
Etter behandling av saken vil det innbetalte beløpet så raskt som mulig bli kreditert til din konto.

 

Angrerett og Angrefrist

Vi ber om at du sender henvendelser som  gjelder reklamasjon, skade på varer, feil ved leveransen eller anger på kjøp, skriftlig til oss på kundeservice@penepiker.no og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig for å løse dette. Det smarteste er om du unngår å sende en vare i retur til oss før vi har hatt en dialog om dette, vi vil så gjerne unngå potensielle misforståelser.

 

Generell informasjon

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettloven og varen og angrerettskjema er mottatt.

Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Vi anbefaler deg på det sterkeste å sende melding om dette til kundeservice@penepiker.no. Angrettsskjema kan du finne her, og skjema for opplysninger om angreretten finner du her.

Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter blant annet kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler. Dersom du beholder varen kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), eller heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake.

Hvis du benytter deg av angreretten innen fristen skal du ha tilbake det du har betalt for varen. Varen skal sendes tilbake til selger før oppgjør finner sted. Returkostnader må du dekke selv, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Angreretten forutsetter at varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Det vil si at du kan ikke angre kjøpet hvis du har brutt forseglingen på produkter til personlig pleie eller har revet av merkelapper på klær, vesker og sko eller liknende.

 

Reklamasjon – Generell informasjon

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den gi selgeren skriftlig melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er likevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok produktet. Dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Dersom det foreligger en mangel ved produktet, og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene, kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende:

Holde kjøpesummen tilbake
Under visse forutsetninger velge mellom retting og omlevering
Kreve heving av kjøp dersom mangelen ikke er uvesentlig
Kreve erstatning

Dersom selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke produktet har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Har du ytterligere spørsmål om angrerett, angrefrist eller reklamasjoner, noe vi håper ikke skal bli nødvendig, kan du kontakte oss på kundeservice@penepiker.no.

 

 

 

 

BeTheICON-Logo

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.