Ofte Stilte Spørsmål


OFTE STILTE SPØRSMÅL


 

 

 

GENERELT:

 

Er alle deres produkter Veganske?

Vi i PenePiker.no er sterkt for dyrs rettigheter og dyrevern, og de aller fleste av produktene du finner på PenePiker.no er PETA Godkjente veganske. Når produktene er veganske står dette klart i produktbeskrivelsen.
I og med at vi også er en butikk hvor vi har valg å ta inn merker som har fokus på Fairtrade, miljø og bærekraftig produksjon, tilbyr vi også noen produkter som ikke er 100% veganske, men hvor produsentene har sterkt fokus på at materialene deres kun skal være sourcet fra 100% etisk og økologisk dyrehold, og hvor det følges klare retningslinjer som tar hensyn til dyrenes velferd, levevilkår og trivsel.
Disse merkene dette gjelder er Armedangels, som bruker noe organisk ull fra økologisk gårdsdrift,  og Ankura, som bruker bærekraftig, organisk ull fra Peruviansk alpakka.

Armedangels følger disse retningslinjene for ullen de bruker

– Sauene blir behandlet menneskelig.
Sauene får streife fritt ute i naturen på Patagonia hele året rundt.
– Kun
en gang i året kommer sauene tilbake til gården for å bli klippet.
– Sauene
har nok mat og vann ute på beite.
– Alle Armedangels sine
gårder har en organisk sertifisering. Pesticider brukes ikke.
I tilfelle små skader oppstår, behandles de profesjonelt.
Det er ingen Mulesing på Armedangels sine økologiske sauegårder.
– 
Armedangels bruker bare organisk fleeceull.
Alle Armedangels sine ullplagg er produsert i henhold til GOTS-Standards.
– Alle Armedangels sine
strikkere er FairWear revidert.

*Ønsker du mer informasjon om Armedangels og deres retningslinjer ved bruk/sourcing av ull, så kan du lese mer om dette her; https://www.armedangels.de/en/nothing-to-hide/post/woolwear-to-be-proud-of-2/

 

Som nevnt ovenfor bruker også Ankura noe ull i enkelte av sine plagg. Denne etisk og bærekraftige sourcede ullen kommer fra peruviansk alpakka;
I mer enn 5000 år har alpakkaen blitt alet opp som følgesvenner til bønder i de bratte bakkene i Andesfjellene, og den myke alpakka fleecen har vært høyt verdsatt, i gamle tider  ble den brukt av både Inkaens kongelige og adelen på grunn av dens egenskaper og kvalitet.
I dag, i henhold til dyp tradisjon, forblir disse dyrene høyt respekterte og godt behandlet av de lokale peruvianerne, og de blir aldri skadet for deres pels. Klippeprosessen er 100% etisk og følger nøye en streng, etisk forsvarlig praksis. Klippingen foregår normalt kun en gang i året, mellom oktober og november, som er de varmeste månedene, slik at alpakkaens pels vokser ut igjen i god tid før de kaldere periodene. Bare pelsen fra en alpakkas første klipp/barberinger, pels fra baby alpakkaen som regnes som den mykeste og mest luksuriøse pelsen, brukes. Ved klipping/barbering tar passerne seg god tid med hver eneste alpakka for å unngå at dyret på noen måte skal bli skadet, føle ubehag eller bli skremt underveis.
Alpakkene er frittgående på store områder og blir kun foret med naturlig gress (dette for å unngå at jorden i områdene hvor alpakkaen lever skal bli brakk og livløs, slik tilfellet er i flere områder hvor blant annet avl av kashmir geiter foregår).

 

*Ønsker du å lese mer om Ankura og deres bruk av alpakka ull og dens bærekraftighet, kan du gjøre dette her: https://www.ankurabrand.com/cashmere-sweater-vs-alpaca-sweater/ .


Merk
: Ankura og bruk av silke; På tross av silkens bærekraftige og miljøvennlige egenskaper, vil Ankura på etisk grunnlag med bakgrunn i dyrevelferd og dyrs rettigheter fra og med neste kolleksjon slutte med bruk av silke i sine produkter grunnet forholdene rundt fremstillingen av materialet og det at silkelarvene uungåelig mister sine liv i denne prosessen.

 

 

Er alle deres smykker Fairtrade?

Ja. Alle smykker som selges på PenePiker.no er Fairtrade, og bidrar til å redde kvinner og unge jenter i India, Afrika og USA ut av liv i fattigdom, sex-handel og moderne slaveri, og til at de kan transformere sine liv, få en utdanning, en jobb og muligheten til en bedre fremtid.

 

 

Kan jeg ringe til dere?

Ja, absolutt! Du kan gjerne ringe oss om det skulle være noe du lurer på.
Vi har telefontid fra mandag til lørdag mellom 10.00 og 17.00 på telefon: 90 89 41 10.
*Skulle vi imot formodning ikke ha anledning til å ta din samtale akkurat når du ringer, vær så snill å legge igjen en beskjed, og vi vil ta kontakt med deg ved første anledning.
Alternativt kan du alltid sende en email til kundeservice@penepiker.no, hvor vi vil svare deg så raskt vi har mulighet – garantert innenfor 12 timer.
Det er også mulig å kontakte oss via Facebook: https://www.facebook.com/PenePiker.no/ , og Instagram: https://www.instagram.com/penepiker.no/ .

 

 

Jeg er usikker på hvilken størrelse jeg burde bestille?

Du er alltid hjertelig velkommen til å kontakte oss på kundeservice@penepiker.no med etthvert spørsmål du måtte ha i forbindelse med noen av våre produkter.
Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg så godt og raskt som mulig med det du måtte lure på.
Du har også 14 dagers retur- og bytterett hos oss på alle varer, med unntak av på øredobber – av hygienemessige årsaker.
Se mer informasjon rundt returer og bytter her.

 

 

VEDLIKEHOLD:

 

Hvordan kan jeg ta best vare på produkter kjøpt hos dere?

For mer informasjon om hvordan ta vare på produkter kjøpt på PenePiker.no, se mer under seksjonen «Hvordan ta best vare på»; som du finner her.

 

 

 

PRODUKTINFORMASJON:

 

Jeg ønsker mer informasjon om materialet et produkt er laget av?

Har du spørsmål/lurer du på noe i forbindelse med materialer er du alltid velkommen til å sende oss en mail på kundeservice@penepiker.no og spørre, og vi vil komme tilbake til deg med mer informasjon så snart vi kan.
Du kan også ta en titt på våre guider som ligger på nettsiden, kanskje du finner svar på det du lurer på der. Se mer: her.

 

Jeg vil gjerne ha litt mer informasjon om en vare?

Vi etterstreber at det til enhver tid skal ligge ute riktige, og så nøyaktige og informative beskrivelser som mulig om alle produktene i vår nettbutikk. Vi ber allikevel om forståelse for at utilsiktede feil kan forekomme.
Er noe uklart, eller du har du spørsmål som krever ytterligere utdypning, ta gjerne kontakt med oss på kundeservice@penepiker.no, og vi vil hjelpe deg så raskt og godt vi kan.

 

Hvordan er kvaliteten på deres produkter?

Kvalitet er utrolig viktig for oss!
På PenePiker.no ønsker vi kun å selge produkter som holder en høy kvalitet, og som du kan ha glede av lenge. Det er ikke nok bare at et produkt er vegansk og/eller støtter en god sak, er fairtrade og/eller er bærekraftig produsert.
Vi har vært svært nøye med å plukke ut våre leverandører, og eventuelle leverandører som vi finner at ikke holder mål med vår standard, velger vi å avslutte samarbeidet med.
Har du erfaring med noen av våre produkter og ønsker å dele din mening med oss vil vi veldig gjerne høre ifra deg. Mail kan sendes til admin@penepiker.no.

 

 

BESTILLING:

 

Er det sikkert å bestille på PenePiker.no?

Ja, det er det.
Alle betalinger til PenePiker.no går via sikre servere hos Nets, PayPal eller Stripe, og alle opplysninger sendes i kryptert form.
Ingen opplysninger utover det du selv velger å legge inn på «min konto» siden blir lagret hos oss.

 

Hvilke betalingsmetoder godtar dere?

Alle bestillinger og betalinger på PenePiker.no foregår via nettet.
Vi aksepterer betaling med betalingskort, Visa og MasterCard, via Nets, og via betalingsløsningene PayPal og Stripe.
Ved bestilling vil du umiddelbart motta en ordrebekreftelse for din bestilling, og deretter vil du innen 1-3 arbeidsdager motta mail ifra oss med nærmere leveringsinformasjon.
Det er først når du mottar en mail fra oss med sporingsnummer og melding om at din ordre er fullført, at vi vil trekke ordrebeløpet fra din konto.

 

Hvordan handler jeg på PenePiker.no?

Det er veldig enkelt å handle på PenePiker.no.
Når du er inne på produktet du ønsker deg, velger du der det er aktuelt; utførelse og/eller størrelse og/eller antall, og deretter trykker du på «kjøp», og produktet blir lagt til i handlekurven din.
I kolonnen på høyre side vil du hele tiden kunne se hvilke produkter du har lagt til i handlekurven og totalsummen på din ordre.
For å sjekke ut kan du enten velge å trykke på «utsjekking» som du finner til høyre i menylinjen øverst på siden, eller du kan trykke på handlekurven din i kolonnen til høyre og gå videre derfra.
Du kan velge om du vil opprette en brukerkonto på PenePiker.no, for raskere utsjekking ved en annen anledning og tilgang til din ordrehistorikk, eller om du bare ønsker å sjekke ut som gjest.
Fyll inn din leveringsadresse og evt. faktureringsadresse, samt eventuelle ordrenotater, og velg deretter ønsket betalingsmåte; om du ønsker å betale med kort via Nets, via PayPal eller Stripe.
Når du har fullført din betaling vil du etter kort tid motta en ordrebekreftelse per e-post. Merk at på dette tidspunktet vil ikke beløpet trekkes fra din konto, ordrebeløpet vil kun reserveres, og vil først blir trukket fra din konto når din ordre sendes fra oss til deg.
Du vil deretter innen 1-3 arbeidsdager motta en ny mail fra oss med nærmere leveringsinformasjon.
Har du noen spørsmål, ikke nøl med å sende oss en mail på kundeservice@penepiker.no.

 

 

FRAKT og LEVERING:

 

Hvilke land leverer dere til?

Vi leverer til hele Norge, til Svalbard og Jan Mayen og til Sverige og Danmark.
Vi gjør oppmerksom på at ved levering til utlandet så vil fraktkostnaden og leveringstiden avhenge av til hvilket land du ønsker levering.
Ved levering til Danmark og Sverige vil det tilkomme en fraktkostnad på din ordre på NOK 150,- på ordre <1000, og NOK 100,- på ordre fra 1000-2000. På ordre >2000 NOK vil du få fri frakt også til Danmark og Sverige.
Merk:  Vi tilbyr ikke fri retur fra Danmark og Sverige. Det er selvfølgelig ikke noe problem og bytte noe på vanlig måte, men vi gjør oppmerksom på at du som kunde da må stå for returkostnaden. Når det gjelder fraktkostnad på nytt produkt følger det samme satser som over.

 

Hvor sendes varene mine fra?

Alle varer sendes til deg fra vårt kontor i Oslo.
Varene har vi enten på lager her hos oss, eller hos våre leverandører i Portugal, England og USA.
Varer på lager hos våre leverandører sendes til oss etter etter at din bestilling er motatt, noe som betyr at din bestilling i enkelte tilfeller kan leveres i separate forsendelser. Dette er fordi vi ønsker at du skal motta alle dine varer så raskt som mulig.
Lagervarer sender vi så langt det er mulig samme dag, og bestillingsvarer så snart de har ankommet. For flere detaljer, se informasjon om Frakt og Levering, her.

 

Skal jeg betale frakt?

Alle bestillinger på PenePiker.no leveres i Norge med fri frakt og fri retur ved bytte i annen tilsvarende priset vare. Unntaket er til Svalbard og Jan Mayen.
Dersom du bestiller noe som du ønsker at skal leveres i utlandet er det mulig at du må betale noe frakt, og det kan tilkomme toll-og MVA-avgifter. Ønsker du levering i utlandet ta kontakt med oss på kundeservice@penepiker.no og vi vil gjøre det vi kan for å løse det på en best, raskest og gunstigst mulig måte.

 

Hvor lang tid går det før jeg mottar min bestilling?

Alle bestillinger av varer som er på lager her hos oss som er motatt innen kl. 13.00 på hverdager, vil vi, så langt det er mulig, sende samme dag.
Leveringstid vil være fra 1 til 5 arbeidsdager ettersom hvor i landet du bor.
Når det gjelder bestilling av varer som er på lager hos våre leverandører i utlandet, vil leveringstiden på disse variere fra 4 til 14 arbeidsdager.
Se flere detaljer under Frakt og Levering.
Vi tar forbehold om at det ved spesielle høytider eller ved ekstreme værforhold kan forekomme forsinkelser som er utenfor vår kontroll.

 

Hva hvis en vare jeg har bestilt viser seg å være utsolgt?

I utganspunktet har vi alle varer som står oppført som «På Lager» tilgjengelig for levering.
Det kan imidlertid skje at det i enkelte tilfeller kan komme inn flere ordre omtrent samtidig på ett og samme produkt, og at dersom vi har lite på lager av produktet, så kan det bli utsolgt innen vi har rukket å oppdatere lagerstatusen i vår nettbutikk.
Skulle noe slikt skje, vil vi kontakte deg snarest og informere om det inntrufne, og videre avklare med deg om du ønsker å opprettholde din ordre, dersom produktet er ventet inn på lager igjen om kort tid, eller om du ønsker at vi skal annullere den.
Du vil selvfølgelig aldri bli belastet for en vare som ikke kan leveres.

 

Hva skjer dersom det viser seg at en av deres leverandører ikke har varen jeg har bestilt på lager? Får jeg pengene mine refundert?

Først og fremst så vil vi aldri trekke noen penger fra din konto før dine varer er på vei fra oss til deg.
Skulle det skje at en vare du har bestilt dessverre har blitt utsolgt fra vår leverandør før vi har rukket å oppdatere lagerstatusen på vår nettside, så vil selvsagt ikke beløpet for denne varen bli trukket fra din konto.
I slike tilfeller vil vi så raskt som mulig gi deg beskjed om dette via email. Reservasjonen på ditt kort vil snarest mulig bli annullert slik at beløpet igjen blir disponibelt for deg.
Mrk: Reservasjonen av beløpet kan i noen tilfeller opprettholdes av din bank i en dag eller to før den blir opphevet, alt etter hvilken bank du bruker.

 

Vil jeg få min ordre levert på døren?

Vi sender alle ordre med Bring, og i de fleste tilfeller vil din pakke måtte hentes på ditt nærmeste post utleveringssted, med mindre pakken er av en slik størrelse at den passer i din postkasse.
Melding om at din pakke har ankommet ditt utleveringssted vil du få ifra posten på SMS og/eller email. Du kan også spore din forsendelse på posten.no med sporingsnummeret du får på email ifra oss.
På posten.no vil du når pakken har ankommet ditt utleverinssted kunne gå inn på din forsendelse via sporingsnummeret, og, om ønskelig, så kan du bestille hjemlevering av din pakke der.
*Har du noen fysiske eller psykiske begrensninger som gjør at det er vanskelig for deg å hente pakken på ditt lokale utleveringssted, ta kontakt med oss på kundeservice@penepiker.no, eller skriv et notat om dette i notatfeltet under utsjekkingen av din ordre, og vi vil selvfølgelig gjøre det vi kan for å finne en løsning på dette!

 

Er det mulig å hente varer hos dere?

I utgangspunktet sender vi alle varer ut til kunder med Bring da vi foreløpig ikke har noe utsalgssted eller showrom, men er det slik at du befinner deg i Oslo området og du av en eller annen årsak veldig gjerne ønsker å hente din ordre, er du velkommen til å etter avtale  komme til vår kontoradresse for å hente den.
Merk at leveringer til Oslo-adresser vanligvis kun har 1. arbeidsdag forventet leveringstid, slik at ved vanlig levering, dersom du har bestilt en vare vi har på lager her, vil du som regel kunne hente din ordre på ditt lokale utleveringssted i løpet av et par dager fra du bestiller.
Ellers; for å avtale henting, send en mail til oss på kundeservice@penepiker.no.
Varer vi har på lager vil du som regel kunne hente samme dag, mens bestillingsvarer vil kunne hentes så snart de ankommer.

 

 

BYTTE og RETURER:

 

Hvor lang returrett har jeg?

Ved kjøp på PenePiker.no har du 14 dagers angre- og returrett.
Merk: Øredobber byttes dessverre ikke av hygienemessige årsaker.
I forbindelse med julen har vi utvidet bytterett på alle produkter kjøpt i desember frem til midten av januar.
Hvis du ombestemmer deg for kjøpet, kan du alltid sende varen i retur og få pengene tilbake.
For å benytte deg av returretten, vær så snill og følg veiledningen for Retur-Angrerett og Reklamasjon som du kan finne her.
Merk at ved alle returer og bytter kreves det at varen returneres i sin opprinnelige tilstand, dette vil si at all emballasje, som skoeske, plastbeskyttelse o.l. må være helt og følge med varen som returneres, og selvfølgelig må varen være synlig ubrukt og alle merkelapper må fremdeles være på.

 

Jeg ønsker å returnere en vare, hva gjør jeg?

For å returnere en vare som du har kjøpt på PenePiker.no ta først kontakt med oss på kundeservice@penepiker.no og informer oss om at du ønsker en retur eller et bytte, og vi vil komme tilbake til deg så raskt vi kan for å avtale nærmere.
For flere detaljer, se informasjon om Retur, Angrerett og Reklamasjon, her.

 

Det er en mangel eller feil på en vare, hva gjør jeg?

I og med at vi sender alle varer ifra vårt kontor, vil alltid dine varer være kontrollerte av oss før avsendelse.
Skulle det allikevel forekomme feil eller skader på en vare du mottar, har du i henhold til kjøpslovens bestemmelser reklamasjonsrett i 24 måneder. Dette betyr at du kan klage over feil og mangler innenfor denne perioden.
Ved en eventuell reklamasjon, se informasjon om hvordan du skal gå frem ved Retur, Angrerett og Reklamasjon, her.

 

Er det mulig å komme til dere å returnere eller bytte en vare?

Vi ønsker i utgangspunktet at alle returer og byttevarer skal sendes til oss med Posten/Bring og med sporingsnummer. Se mer om dette under informasjon om Retur, Angrerett og Reklamasjon, her.
I enkelte særtilfeller kan vi akseptere bytter ved innlevering til vårt kontor, men dette må avtales med oss på forhånd. Har du en grunn for å ønske å innlevere/bytte din vare, f.eks at det haster i forbindelse med en spesiell anledning el lignende, send en mail til kundeservice@penepiker.no, og vi skal selvfølgelig være så behjelpelig vi kan for å få ordnet opp i tide.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ofte Stilte Spørsmål

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.